Flores en Palenque

7 oktober 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Flores
Mijn tweede bezoek aan GUatemala. Op mijn tweede dag heb ik rondgelopen in het stadje Flores. Een erg leuk stadje. Het is een eiland in een meer. Te bereiken via een brug. Het stadje voelde gelijk positief aan. Het hostel waar ik verbleef was van eennederlander, vandaar dat er bitterballen op het menu stonden. Helaas waren ze niet te pruimen haha. Mijn plan was om hier een paar dagen te blijven en dan door naar MExico te gaan. UIteindelijk hier4 dagen blijven hangen. Elke avond is er een markt waar je street food kunt kopen voor 3 keer niks. HEt eten is heerlijk. DUs elke avond naar de markt eten kopen en aan de rand van het meer de zonsondergang bekijken.
Vanuit Flores kun je Tika bezoekn de Maya ruiens in het oerwoud. JE kunt kiezen uit verschillende tours. De zonsopkomst of zonsonderang tour. Of een normale tour. Zons opkomst en zonsondergang moet erg veel geluk hebben wil dit mooi zijn. HEt is vaak erg mistigen jeziet dan geen fuck. Wat mij voornamelijjk aansprak was de zonsopkomst tour omdat je de jungle hoort ontwaken. Er zijn veel brulapen in dit oerwoud. De geluiden die deze apen maken zijn gebruikt in de film juressic parc voor de dinosaurussen. Het leek mij wel erg indrukwekkend om dit te horen. Dus ik heb besloten om een zonsopkomst tour te doen. Om 3 uur 's nachts verzamelen en het busje in om naarTkal te rijden. Na een uur rijden aangekomen. Lange weg de jungle in. Zaklamp mee om wat te kunnen zien. Met de groep en de tourgids naar de hoogste tempel gelopen. Tour gids legde uit dat het een heilige plek is en eenmaal op de tempel mocht er niet gesproken worden. Tempel op... Ppfffff alweer honderden treden op klimmen....

Plekje gezocht en gaanzitten. HEt begon al licht te worden en de mistwas aanwezig. Dus ik dacht daar gaat de zonsopkomst. Je kunt geen bal zien. Langzaam begonnen er allemaal geluiden uit de jungle op te stijgen. Volgels, apen en ik weet niet wat meer. Erg bijzonder. Je zit op de tempel en je bent boven de bomen. Helaas konden we maar 10 ofzo meter zien. HElaas dan maar genieten van de totale stilte met alleen de dieren en de natuur die je hoort.

En op eens begint de mist in het midden open te gaan. Het lijkt op de gordijnen in een theater die aan twee lanten worden open getrokken. De mist lijkt open te splijten, precies waar de zon opkomt. Beneden beginnen de tourgodsen te rennen. JE ziet ze hun camera's grijpen end e tempel op komen. Als tourgidsen dit doen weet je dat het bijzonder is. Ik heb met openmond staan te kijnen hoe alles helder word, roze, rood oranje kleurt en hoe die zon langzaam bovend ejungle uit komt. MEt nog steeds brullende apen om ons heen. Zeer indrukwekkend en een ervaring om nooit te vergeten.
Na de zonsopkomst hebben we een tour gekregen door tikal. HEt is een van de grootste maya ruines die gevonden is. Dus ik heb niet alles gezien. HEt was totaal verschillend dan COpan. Copan was klein maar erg goed bewaard gebleven. Hier was alles afgebrokkelt. Ookmocht je in copan over op klimmen. Hier waren gedeeltse afgezet met hekken. Desalnietemin erg mooi om te zien.

Uiteindelijk weer in busje gestapt en terug naar het hostel. Wienig slaap gehad dus ik ben op tijd naar bed gegaan. DE volgende dag in een hangmat gelegen en mijn vsa voor australie geregeld en meer papier werk gedaan. 's avonds zonsondergangetje gekeken en heerlijk straatvoer gegeten\. Ondertussen waren er bekenden in het hostel aangekomen die ik had ontmoet in BElize en een van de divemasters vanuit honduras. DUs 's avodns gezellig drankjes gedaan in de club boven het hostel.
Op mijn laatste dag hierhebben we met een groep een watertaxi genomen naar de overkant van het meer. Hier hadden locals een touw in een boom gehangen. Je kunt dan het touw pakken een aanloop nemenvan de rots af springen en wanneer je boven het water ben los laten.Ik met dat stomme been, helaasniet kunnen doen. Wel ontzettend gelachen om de rest. Het bleek moeilijker dan iedereen dacht om op het juiiste moment los te laten. Dit zorgde voor zeerrode ruggen en buiken.
Geluncht hier en nar een paar uur spetteren zijn we weer terug gegaan.

Tis gek dat ik hier een leuke en relaxde tijd heb gehad maar ik eigenlijk geen idee meer heb wat ik hier nog meer heb gedaan. Tis alweer zo lang gelden. De volgende stop was Mexico, Mexicoooooooooo.

Het land waar iedereen je bang voor maakt. Vooral de mensen dei de eigen landgrenzen nog nooit zijn gerkuist. Maar goed al die bangmakerij gaat je niet in de koude klren zitten, dus ja ik was een beetje zenuwachtig om Mexico in te gaan. Tegelijkertijd ook erg nieuwschierig. Dus shuttle geboekt naar Palenque. De reis bestond uit een lange reis door Guatemala om verolgens over te stappen op een krakemikkig bootje, een rivier te kruizen en dan waren we in mexico. BUsje in naar de grens controle, visa en stempel in je paspoort. En hoppa we zijn in mexico. HEt was een paar uur reizen maar dan ben je ook ergens. HElaas was ik ng niet in Palenque. Ondertussen had iedereen in de shuttle al een praatje met elkaar gemaakt en was iedereen op de hoogte van elkaars plannen en reisroutes. Bij de shutte aangekome werden we opgesplits in 2 groepen. Een super raar verhaal want we waren maar met 7 personen dus we konden makkelijk in een shuttle met zijn allen. Maar nee we moesten ons opsplitsen. Heo we ook argumenteerde er was geen andere mogelijkheid. En de tweede shuttle zou pas over 2 uur vertrekken. Een paar begonden moeilijk te doen en dat ze aast hadden.bla blabla. Ik en een ander meisje haalden onze schouders op en zijn op een bankje gaanzitten met een bakkie koffie. Uiteindelijk besloten nog 2 om ook te wachten op de tweede shuttle. Ondertussen zaten we ons toch af te vragen waarom we niet in de shuttle konden aangezien er nog plaatsen vrij waren. S.uper bizar verhaal. Uiteindelijk hoefde we geen 2 uur te wachten maar een uurtje. Genoeg tijd om een ontbijtje te scoren. Toen we uiteindelijk in de shuttle zaten en op weg waren. Werd er gestopt ergens in de boesboes naast de rivier. Een groep mannen stapten in de bus. Ik was nog niet helaam wakker dus ik begreep er de ballen van. Vond het een rare stop om mensen op te pikken maar goed het zal wel. Wij weer op weg. Overal roadblocks met militaire controle. Elke uitstappen paspoort laten zien. Vervolgens bus weer in en verder. Pas na de 4e roadblock begn ik door te krijgen dat de buschauffeur de militairen geld gaf. Voorin in de bus naar de chauffeur zat een van de meiden die goed spaans sprak. De chauffeur stond via een walkitalkie in contact met de andere shuttle. Wat bleek de roadblocks waren opzoen naar een groep vanuit Honduras die illigaal de grens waren overgestoken met mexilco. En raad eens waar deze groep was? Jep in onze shuttle busjes. Na de busreis vertelde ze me dat al die militairen waren omgekocht in totaal voor nog geen 100 dollar. 6 roadblocks! De groep illigalen izjn de bus uitgegooid voordat we bij de laatste roadblock kwamen. Dezebleken niet omkoopbaar. DUs ze werden aan hun lot overgelaten. In de eerste shuttle die vertrok zaten vrouwen en kindenren. Ze stonden te wachten langs de kant van de weg tot one shuttle arriveerde.
Heel bizare rit. Mensen smokkel - check!

Uiteindelijk veilig in Palenque aangekomen. Met zijn 4en hebben we zelfde hostel geboekt.
De volgende dag hebben we een bus gepakt naar een park waar prachtig e watervallen zijn. Hier rondgelopen. Helaas had ik voor het ontbit een blikje tnijn gehad. Nou dacht ik dat tonijn niet kapot kon gaan in blik. Heb ik toch even ongelijk. Hoppa elke 10 min naar de wc rennen. Bijna 3 dagen op de pot gezeten voor dat ik weer wat kon binnen houden. De pech met mijn lichaam lijkt maar niet op te houden. Een van de meiden werkt als kinderzuster in een ziekenhuis in duitsand. ZIj heeft naar mijnbeen gekeken en denkt dat het er weer een infectie in zit. TErwijl ik toch het idee had dat het er beter uit zag. Het is nog steeds een openwond tot op het bot en ja er komt constant witte pus uit maar lijkt het niet beter? ZIj heeft alcohol gekot en is de wond 3 keer per dag gaan schoonmaken. OP hoop van zegen dat dit werkt.
 Op de derde dag kwam in het hostel een ander nederands meisje. GElijk goed contact mee en besloten om een stukje met haar mee te reizen.

Ik had eigenlijk niet goed een plan voor mexico. Ik had een aantal dingen en steden die ik wilde zien. Maar het daadwerkelijk plannen en uitzoeken had ik constant uitgesteld want mexico was pas over 3 maanden, ik heb nog alle tijd. En toen stond ik daar ineens in mexico. Tegelijkertijd was mexico erg toeristich. De straten groot en 'goed' onderhouden, geen zandweggetjes. Erg 'gelikt'. NIet voor NEdrelandse maatstaven maar wel voor mijn maatstave na 3 maanden centraal america.

HEt was eenbeetje raar. Niet helaal mijn draai kunnen vinden. Ook had ik zoveel gezien en beleeft. Het fenomeen reizigersmoe begon een beetje in te treden. Ik kon bepalen waarik nara toe wilde of ik mijn route wilde doen. Dus besloten om met Annemineke mee te reizen naar Merdia. Paleque was leuk om te zien maar het was n iet erg bijzonder. Het eten waar ik oveel overgehoord had was niet echt goed in de restaurantjes die ik geprobeerd had. Dus tijd voor een volgende stad. Een bus geboekt naar Merida. De shuttle bussen zijn hier zo anders dan wat ik gewend was. Grote bussen, super luxe, airco, heerlijke stoelen, beenruimte, op elke stoel maar 1 persoon. Super geregeld dus. JE kunt kiezen voor nacht bussenhier. Super makkelijk scheelt je geld voor een hostel en ik slaap overal!

Merida it is!

1. Jan:
    9 oktober 2014
    leuk om weer wat te lezen, pa
  2. Naomi:
    16 oktober 2014
    Super leuke verhalen weer!